حقائق عن التبرع بالدم

  • الكثير من المرضى المنومين في المستشفيات مثل مرضى السرطان ومرضى الجراحة إضافة إلى العديد من الأطفال الذين يعانون من أنيميا البحر الأبيض المتوسط يحتاجون إلى نقل الدم من شخص سليم. لا يوجد بديل عن نقل الدم في العديد من هذه الحالات ويمكن للمريض أن يتعرض لمضاعفات شديدة أو حتى الوفاة إن لم يحصل نقل الدم في الوقت المناسب.
  • بإمكان الكثيرين من الشباب و الشابات التبرع بالدم إذا كانت صحتهم جيدة بشكل عام و لا يعانون من فقر الدم. كل بنك دم له شروط معينة يعتمد عليها في قبول المتبرع من عدمه لضمان سلامة المتبرع و كذلك المريض الذي سيتلقى الدم.
  • عندما تحضر للتبرع ستحصل على قائمة من الأسئلة عن صحتك و احتمال تعرضك سابقا لأمراض معدية. من الضروري جدا الصدق الكامل في الإجابة و ستتم معاملة الإجابات بمنتهى السرية.
  • أفضل متبرع هو من يحضر بكامل إرادته بدون أي ضغط أو منفعة مادية (المتبرع الطوعي).في بلادنا العربية معظم المتبرعين يحضرون للتبرع لأن هناك مريض معين في المستشفى يطلب منهم التبرع لمساعدته (المتبرع التعويضي). تنصح منظمة الصحة العالمية بزيادة عدد المتبرعين الطوعيين حتى يصلوا إلى 100% بحلول عام 2020.
  • معظم التبرعات بالدم تكون بكيس من كامل مكونات الدم و يتم فصله فيما بعد إلى عدة مكونات (كريات الدم الحمراء ، البلازما، الصفائح الدموية). كل من هذه المكونات يمكن إعطاؤه لمريض مختلف. تخيل أنك يمكن أن تفيد 3 مرضى بتبرعك لمرة واحدة!
  • النوع الثاني من التبرع هو التبرع عن طرق جهاز فصل الخلايا apheresis و بهذه الطريقة يمكن اختيار أحد مكونات الدم فقط و التبرع به (مثل التبرع بالصفائح الدموية فقط) و إعادة بقية مكونات الدم إلى المتبرع في نفس الوقت. هذه طريقة مفيدة جدا في حالات معينة.
  • لا يمكن حفظ الصفائح الدموية أكثر من 5-7 أيام و بالتالي فإن الحاجة للمتبرعين مستمرة طوال العام.
  • من الضروري أن يكون المتبرع قد تناول وجبة قبل التبرع و من المفيد أيضا شرب الماء عند بداية التبرع.
  • ليس هناك أي خطر على المتبرع من أي أمراض معدية لأن كل الأجهزة المستخدمة في التبرع تستخدم مرة واحدة فقط.
  • يتم فحص الدم بعد التبرع به لبعض الأمراض المعدية مثل الزهري، التهاب الكبد الوبائي ب/ ج و فيروس الايدز.
  • سيقوم جسمك بتعويض الدم الذي تم سحبه خلال عدة أسابيع. بإمكانك أن تتبرع بالدم كل شهرين أو ثلاثة و من المناسب جدا أن تتبرع مرتين في السنة إن أمكن.
  • عندما تتبرع بالدم فأنت تساعد في إنقاذ حياة مريض أو أكثر. فكر أن تكون متبرعا دائما و شجع أصدقاءك.

للمزيد من المعلومات يمكنك مراجعة موقع منظمة الصحة العالمية

http://www.who.int/features/factfiles/blood_transfusion/ar/

Twitter del.icio.us Digg Facebook linked-in Yahoo Buzz StumbleUpon
كُتب في غير مصنف | إرسال التعليق

لا تتبرع بالدم للتأكد من خلوك من الأمراض

من المعروف لدى المتخصصين في طب نقل الدم أن أحد المبادئ الرئيسية لضمان سلامة الدم المقدم للمرضى هو سلامة المتبرعين. خلال الأشهر السابقة واجهت حالتين حاول فيهما أشخاص التبرع بالدم للتأكد من سلامتهما من أحد الأمراض المعدية. بطريقة أو بأخرى لم ينتج عن المحاولات ضرر لأحد و لكني وجدت نفسي راغبة في التأكيد على خطورة تصرف كهذا

عندما تحضر للتبرع بالدم فسوف تواجه بقائمة طويلة من الأسئلة هدفها الكشف عن وجود أحد الأمراض التي نخشى من انتقالها عن طريق الدم. بعض الأسئلة تغطي بعض التصرفات الشخصية التي تزيد من احتمال تعرضك لنفس الأمراض. إذا كنت تعرف بإصابتك بمرض ما أو إذا كنت قد مارست بعض تلك التصرفات التي نسأل عنها فسوف تضطر غالبا للكذب حتى يقوم الممرض بسحب دمك. هذه ليست بداية جيدة لعلاقة المتبرع بالمريض و ببنك الدم. هذه العلاقة مبنية بالكامل على الثقة، الإيثار و حب الخير للآخرين.

في كل الأحوال سيقوم بنك الدم بفحص دمك. الاختبارات التي تجرى ممتازة و لكنها (و ككل شيئ في هذه الحياة) قابلة للخطأ. أداء الاختبارات يتأثر بمستوى الفيروسات في الدم و المدة الزمنية منذ التعرض لها. إذا كنت قد تعرضت لوخزة إبرة ملوثة بفيروس أو قمت بتصرف تشك في أنه قد ينقل لك فيروس التهاب الكبد الوبائي أو الايدز قبل أسبوع من تبرعك بالدم فقد لا نتمكن من الكشف عن ذلك مما قد يزيد احتمال إصابة متلقي دمك بالمرض.

في الوقت نفسه فإن الاختبارات التي تجرى على الدم مصممة لفحص دم أشخاص من المفترض أنهم سليمون. الأجهزة المستعملة لهذا الغرض مصممة بالكامل لفحص المتبرعين بالدم و ليس لفحص دم مرضى. إذا كنت تظن أن تصرفا ما قمت به قد يكون عرضك للإصابة بمرض ما، فأنت مخطئ إذا اعتقدت أن فحص الدم الذي يجرى عند التبرع كاف لإثبات سلامتك. التصرف الصحيح هو مراجعة الطبيب و إجراء الاختبار المناسب.

و أخيرا أظنك توافقني في أنه إن لم تكن هناك وحدة دم تحمل فيروس الايدز في مستشفى جيزان لما تعرضت رهام الحكمي لما تعرضت له.

أتمنى لكم السلامة دائما.

Twitter del.icio.us Digg Facebook linked-in Yahoo Buzz StumbleUpon
كُتب في غير مصنف | تعليق واحد

Useful Hematology Websites

This post is about a number of websites that medical students and residents will hopefully find useful to acquire knowledge in the field of hematology:

General resources

UpToDate: (free in Saudi Arabia)

National Guideline Clearinghouse: a database of guidelines published by different organizations about many medical topics

British Society for Haematology Guidelines: on a wide variety of hematology issues. An app is also available for smart phones (just search BSH guidelines in the App Store).

American Society of Hematology: this website contains a number of valuable resources including:

Blood: the most famous and influential journal in the field of hematology. Review articles in the “How I Treat” series are particularly useful.

ASH Image Bank: (free) for a great collection of slides, including blood films (blood smears) and bone marrow aspirates and biopsies.

ASH Education Book: (free) a great book that contains review articles on a variety of topics in hematology that were covered in educational sessions during ASH annual meeting of that year.

ASH Self-assessment Program: for hematology fellows and trainees, this is a great text book accompanied by MCQs.

Guidelines: (free) offers guidance on a number of topics such as ITP, HIT, thrombocytopenia during pregnancy and use of anticoagulants. Useful guidelines on sickle cell anemia management are also available.

Teaching Cases: (free)

Disease Management Project, Cleveland Clinic: (free) review articles on a variety of conditions

Clinical Practice Guidelines and Protocols in British Columbia: (free) offers practice guidelines on a variety of topics, including an approach to anemia and prescribing warfarin.

UK Sickle cell anemia and thalassemia guidelines: (free)

Bloodline: (free) recommended for the image atlas.

How to Prepare and Interpret Peripheral Blood Smears: (free) from Virginia Commonwealth University

Hemostasis

Bloody Easy Coagulation Simplified: (free) from the website of Ontario Regional Blood Coordinating Network. Covers assessment of the patient with a suspected bleeding disorder, in addition to an overview of anticoagulants. Highly recommended.

Practical Haemostasis: (free) everything you need to understand tests used to investigate bleeding disorders

Videos on hemostasis: from McGraw Hill and John Hopkins. These will make it easier to understand the coagulation cascade.

Hemophilia resources: (free) from World Federation of Hemophilia website

von Willebrand Disease resources: (free) from World Federation of Hemophilia website

Thrombosis

Antithrombotic Therapy and Prevention of Thrombosis, 9th ed: American College of Chest Physicians Evidence-Based Clinical Practice Guidelines: (free) also known as the Chest guidelines, these are highly regarded in the thrombosis field and are followed by physicians worldwide. An update was published in 2016 and is available here.

Thrombosis Canada: (free) a website developed by thrombosis experts in Canada, containing clinical guides on a number of thrombosis related topics, tools for calculating thrombosis-related scores (CHADS2 / Well’s etc), and a comprehensive list of resources. A mobile app is also available.

Perioperative management of patients using warfarin: a review article from Blood.

Malignant hematology

The British Columbia Cancer Agency: (free) the BCCA is a highly respected institution in the field of oncology. Its website is outstanding as it provides cancer management guidelines, a drug manual for chemotherapy agents in addition to detailed chemotherapy protocols.

The Leukemia and BMT Program of British Columbia: (free) provides sections for health care professionals in addition to patients. Provides a good overview for the current approach towards managing hematological malignancies.

Cancer Care Ontario: (free) contains multiple useful sections including one for patients and families, and another for physicians, providing symptom management tools that offer guidance on management of pain, dyspnea, oral symptoms and other issues in cancer patients. Another section includes guidelines for cancer management.

Transfusion medicine

Bloody Easy 3: (free) from the website of Ontario Regional Blood Coordinating Network, this outstanding resource is available as a PDF and as an online module. I think all medical graduates should be familiar with this material.

Clinical Guide To Transfusion: (free) a comprehensive resource for transfusion medicine from Canadian Blood Services

Twitter del.icio.us Digg Facebook linked-in Yahoo Buzz StumbleUpon
كُتب في غير مصنف | 2 تعليقات

أهلا بكم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يسعدني كثيرا استخدام مدونتي الجديدة التابعة لجامعة الملك عبد العزيز لأول مرة.

أظن أنه ينبغي علي التعريف بنفسي أولا. أنا إحدى خريجات جامعة الملك عبد العزيز و إحدى عضوات هيئة التدريس بقسم أمراض الدم بكلية الطب. أنهيت مؤخرا دراستي في أمراض الباطنة، أمراض الدم و طب نقل الدم بجامعة بريتيش كولومبيا في مدينة فانكوفر بكندا.

كلي حماس لأن أبدأ رحلتي مع الجامعة لأفيد و أستفيد من الجميع. أحب التدوين (بغير غزارة!) فستجدونني هنا بين حين و آخر. يسعدني تواصلكم.

Hello everybody

Just joined KAU blog service and I’m quite excited to start blogging. As I’m starting my job in the faculty of medicine (department of hematology) very soon, this is a pretty exciting phase in my life

I recently completed my training in internal medicine, clinical hematology, and transfusion medicine in the University of British Columbia in the beautiful city of Vancouver. I cannot wait to put everything that I learned into action

Take care until next time

Twitter del.icio.us Digg Facebook linked-in Yahoo Buzz StumbleUpon
كُتب في غير مصنف | تعليق واحد